Monday, February 27, 2012

When the fingers are dancing.

For now, I randomly typing my posts. Maybe lack of ideas? hm.. maybe not because ideas always came and I think there's too much I need to know and tell anybody whom never knew it before. I could say that this post is randomly written because it makes my fingers dancing ! (ehh what is that anyway?) I'm thinking of using Arabic, but I'm lack of its basics. Maybe after I've learnt it in my further studies? (InsyaAllah..) c:

If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come
But surely they will fade away
If you just believe
What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through

That's just some verse from Irfan Makki's feat Maher Zain in their song, "I Believe". May Allah bless them for making such songs that remind us to stay positive with our own religion.

One thing that I've learnt for this month. Never complain on anything we got. For example, WORK (ok, I've started to give a BananaSmile :j) Truthfully, I felt a little bit stressed by it, and barely 'lost my way'. Because of what ? For almost everyday, I always make mistakes and be blamed by it. Also didn't make sense when you're blamed for something which is not your fault. Normal things. I can't do works perfectly in a conventional situation like that. But seriously, I can't use that as a reason. Because,

Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity. It will have [the consequence of] what [good] it has gained, and it will bear [the consequence of] what [evil] it has earned. "Our Lord, do not impose blame upon us if we have forgotten or erred. Our Lord, and lay not upon us a burden like that which You laid upon those before us. Our Lord, and burden us not with that which we have no ability to bear. And pardon us; and forgive us; and have mercy upon us. You are our protector, so give us victory over the disbelieving people."
(Al-Baqarah: 286)


In fact, that's just another test from Him. Sense of guilt overwhelmed me. Accidently, I've clicked to another link of blog owned by one of my cyber friend and noted one of his writing about being grateful

Sebelum kita mengeluh tentang pekerjaan..
Fikirkan tentang orang yang cacat dan tidak mampu bekerja..

Thank you so much friend, I could feel the hot chilli sensation! (hehe just kidding :j) That two row of words make me realize from the top of my head to the bottom of my legs.. (what is this -.-)

Sorry fingers, you can't dance as long as you want right now. So. That's all.

Scratchscratch finished ! Alhamdulillah. c:

:')

Just hear it. you won't regret. But makesure you're alone. so you could feel that really warm feeling. c:


Sunday, February 12, 2012

Not Wrong.

"You haven't get your spm result yet but already thinking of marriage??"

Some person would have said those things nowadays because they think it is too early to talk about marriage. I'm not saying that they're wrong, the thing is, everyone have their own rights to think about their future. maybe some will say, "You can't wait to have a marriage, aren't you?" HAHA. think positive guys.

think think think.

Nikah Khitbah. I knew that everybody already knew about this, which a man and a woman get married early (usually when they're still studying) and live separately for a while. For me, this type of marriage is better because you don't need to worry about adultery (zina). You could feel free to go for a date with your own spouse. How sweet huh ..(ehh?) anyway, this is rarely happen, because nowadays teenagers don't even care if they're socially mixed with member of opposite gender (okay what is that... -.-)

That's just one of the example!

Back to the real topic, did you have your own vision of your future? who'll be your life partner? where'll you live? what will you do with your life? okay, I'll tell you my own vision. if you don't want to know, just ignore the orange-coloured text. haha.

I could see that I am there in my big house, in my own village. There are many types of animals such as cows, chickens, and sheeps in my own mini zoo at the backyard. I live with my mother and father even after my marriage. I work as a successful architect. I have a husband who is titled as an Ustaz (woots!). I always need him to give me guidances about my own religion. Besides of  working hard in my own carrier, I would never  being neglectful about my children because I want them to become soleh and solehin.

InsyaAllah. I really hope that the things that I've dreamt for to become reality even if it's not 100% same as I wished. Besides, Allah knows the best for all of us.


You could say that the vision is our dream, yeah. the dream would become true if we think optimistically by giving effort on it together with do'a. most importantly, we must put the vision sincerely, which is to be blissed and to be pleased by Allah s.w.t. 

It's better to have a vision/dream, rather than nothing to think about our future. At least we've marked a 'place' before we reach it. Imagine how pathetic if we don't have any checkpoint to be reached!

Whatever happens, make your own dream and believe it!

Owh and then.... do you noticed that I just using fully English in this post.... for the first time? kekekekek. well I always wanted to improve my English in school by speaking English with friends, but seems that now I have no friends to talk with in home. although it's kinda broken, at least I'm trying right? haha! forget it.

scratchscratch, finished! do have your own thoughts :)

Thursday, February 9, 2012

Bila masa cemburu...

Kenapa sekarang kita suka sangat cemburu kat orang lain ? padahal kita dah ada segala yang kita perlukan yakni mata untuk melihat, telinga untuk dengar, mulut untuk bercakap. kalau kita kuat cemburu, tandanya tidak bersyukur atas nikmat yang Allah telah berikan. tengok orang lain lebih sikit, dah merengek. nauzubillah. jauhilah sebab sesungguhnya cemburu itu kanser kepada hati mati. (ehh betul ke...)

Kadang cemburu boleh bawa ke arah (+) kalau kita pandai kawal. ya, semua benda yang kita buat kena penuh dengan wasatiyyah (average amount) so that semua yang kita buat berada dalam keseimbangan, insyaAllah.

Buat masa sekarang ni kita tengah cuti panjang kan. so tak kesa la kalau masa ni kita banyak cemburu kat orang lain. ada yang jeles sebab kawan pegi PLKN , kawan kerja pastu dapat duit gaji (memang aku cemburu), kawan pegi melancong luar negara, nampak kawan2 lain buat reunion kat luar secara kecik2, dll..!! banyaknyelah kau nak cemburu. haha.




Persoalan : buat ape nak cemburu ??

Kita kena tau di sebalik kelebihan yang orang lain ada, kita pun ada kelebihan tapi tak sama ngan depa. mungkin masa tu kita dapat tau kawankawan semua dah amik kerja sambilan, pada masa yang sama kita ada banyak masa lapang kat rumah. jadi, fikirlah.....apa yang kita dapat buat kat rumah? sepatutnya dimanfaatkan sepenuhnya macam ni :

belajar memasak
tolong mak/ayah dengan kerja derang
cari minat baru (bikin garden depan rumah/buat video yang tahpape tapi bemanfaat/crocheting)
tambah ilmu dalam otak (agama, astronomi, mistik pon bole -.-)
tingkatkan ibadah
cari identiti diri (???)
dan lainlain.....

so, BUNUH cemburu anda sebelum ia MEMBUNUH anda. kita tak tahu apa ganjaran yang Allah bakal anugerah di akhirat kelak atas setiap yang kita buat. tak kisah la kalau kita rasa tolong mak kat rumah tu perkara kecik, mana tau bagi Allah tu perkara yang besar lagi mulia ?

sedarlah dari mimpimimpimu. (apeakucakapni.)


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Makanan untuk seorang mencukupi untuk dua orang dan makanan untuk dua orang mencukupi untuk empat orang dan makanan untuk empat orang mencukupi untuk lapan orang.”
Riwayat Bukhari dan Muslim
Huraian:
 εїз Setiap Muslim hendaklah mempunyai sifat qanaah iaitu redha dan menerima apa yang ada tanpa banyak menuntut perkara yang bukan keperluannya.
 εїз Lawan bagi sifat qanaah ialah tamak yang menjadikan seseorang itu sentiasa cemburu dan dengki dengan rezeki yang diperolehi oleh orang lain.
 εїз Kekayaan yang sejati adalah kekayaan iman yang tercermin dari kesederhanaan hidupnya dan kesederhanaan itu tercermin dari sifatnya yang qanaah.
 εїз Salah satu cara untuk menanamkan sifat qanaah kepada diri dan keluarga ialah dengan sentiasa mengucapkan “alhamdulillah” di atas setiap perbuatan atau perkara baik yang diterima.
 εїз Rezeki adalah ketentuan Allah S.W.T. Untuk menambah keberkatannya hendaklah membiasakan diri dengan sifat pemurah dan tidak bakhil untuk bersedekah kepada orang lain kerana hal ini akan memberikan ketenangan kepada diri malah akan lebih disayangi oleh masyarakat kerana sesungguhnya, harta yang kita miliki terdapat hak-hak orang lain di dalamnya yang wajib kita tunaikan.


ketahuilah kita semua.....
Berkata Ibnul Qayyim al-Jauziyah, “Allah SWT cemburu terhadap hati hamba-Nya yang mengabaikan cinta, harap dan takut kepada-Nya, dan ada sesuatu yang lain di hatinya selain Dia.”


Kekasih Agung lebih mencemburui. pernahkah kita balas cintaNya ? ..........

coretcoret habis. selamat fikir. sekian.

Tuesday, February 7, 2012

Jangan adili buku dari kulitnya !

baru berapa jam tadi post, dah post yang baru! hoho. baru terlintas kat satu link ni, TERbaca dan kita semua PATUT baca.

Penah dengar kan Husnuzon ? kalau tak penah, ni adalah 'bersangka baik' . suudzon pula bersangka buruk.

Zaman sekarang ni kita cepat beno ter'suudzon' kalau ternampak something yang ada kaitan dengan seseorang. mengapakah ? sebab hati terlalu sereng ke arah CEMBURUBUTA atau sifat takbur, riak, watsoever. penyembuhnya ? sudah tentulah istighfar dan mengingati kekuasaan Allah s.w.t.

Aku selalu gak ter'suudzon' kat orang lain. alaa....perkara biasa.(nauzubillah) TAPI, seharusnya aku usaha supaya dapat cegah daripada bersangka buruk ni.... go away, go away!!! (okey cukup)

text seterusnya aku copy dari tempat lain. moga kita dapat manfaatkan walau sedikit. :)


Nasihat Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani.
Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan:
♫ Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".
♫ Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..
♫ Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."
♫ Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."
♫ Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."
♫ Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk. 


Sabda Rasulullah SAW, “Di dalam diri manusia ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah manusia tersebut. Sebaliknya, jika jahat daging itu, maka jahat pulalah orang tersebut. Daging itu ialah jantung (hati).” 
(HR Bukhari dan Muslim).

coretcoret, habis. wow, 2 post 1 hari. mantap! (ehhh) sekian.

Saturday, February 4, 2012

bila rindu, selawat :')


12 Rabiulawal 1433 .

Kita sebagai umat akhir zaman, seharusnya sentiasa mengingati baginda kerana baginda merupakan nabi yang akan menaungi kita pada Hari Pengadilan nanti . 

Marilah memperbanyakkan selawat dan jika mampu , amalkan sunnah Baginda. tak rugi, malah akan banyak mendapat syafaat daripada Baginda kelak, InsyaAllah.

mulianya pengorbananmu, kebaikan yang kauseru ...

Wednesday, February 1, 2012

13: nombor malang lah konon.

Nak tawuu ta... solat tu ada RAMAI rahsia. dah tau belom? okey, lets zooming!

1 – Niat Sembahyang :
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2 – Berdiri Betul :
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3 – Takbir-ratul Ihram :
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4 – Fatihah :
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur….
5 – Ruqu’ :
Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6 – I’tidal :
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.
7 – Sujud :
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8 – Duduk antara 2 Sujud :
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur
9 – Duduk antara 2 Sujud (akhir) :
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.
10 – Tahhiyat Akhir :
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11 – Selawat Nabi :
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12 – Salam :
Memelihara kita di dalam kubur.
13 – Tertib :
Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.


Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.
bersabda :
“Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat.
Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ”(penah tengok ke?aku takpenah lak) jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
bayangkan la kalau satu kali solat korang tinggal(except yang peod) , punye lah RUGI ! ye kan? clap chest, ask appetite :)


khusyuk dalam solat tu penting..




*creds to Blog Dakwah Remaja for da info. 


coretcoret habis. sekian.