Monday, June 16, 2014

Perjuangan harus diteruskan.

Dah 4 bulan. 4 bulan yang dilalui dengan perkara baru yang membawa seribu satu mehnah dunia dan karenah duniawi.

Sejak masuk dunia perniagaan, banyak benda aku belajar. Deal dgn orang yang berlatarbelakangkan pelbagai, perancangan yang berturutan, ujian perasaan dan memacam lagi. 

Dan dalam 4 bulan tu jugak aku ambil masa untuk kaji apa yang aku sedang lakukan. selamatkah ia? benarkah kesahihan perniagaannya? menuntut syarakkah ia? Ya aku memang jenis yang mudah skeptikal dengan benda yang baru. Aku kena pastikan benda tu betul2 jelas dan difahami konsepnya, baru aku betul2 buat.

Satu hari, masa menghadirkan diri dalam sebuah persidangan bulanan (Affiliate Summit KL June) buat kali ketiganya....baru aku nampak. baru aku nak FAHAM BETULBETUL segala sesuatu tentang projek bisnes ni. 

Aku.....menyesal. sebab enggan percaya kata kata mereka yang dah pakar dalam dunia bisnes selama ni. mereka yang dah pernah alami jatuh naik kehidupan sebagai ahli perniagaan. mereka yang dah pernah merasai muflis beratus ribu ringgit pada masa lalu. 
mereka ikhlas menceritakan pengalaman hidup mereka dan berlapang tangan untuk membantu. 

aku?

terasa amat 'bakara' sekali. serius. semuanya kerana EGO dalam diri. sepatutnya dah lama aku boleh mara kehadapan seperti rakan2 sebaya yang lain.......



sekarang peluang yang datang sekali seumur hidup...semakin tertutup. aku terasa terlambat untuk bertindak. rugi. semua kerana ego. semua salah diri sendiri yang tak mahu menerima peluang besar dalam hidup pada peringkat awal. tapi aku takkan berputus asa. aku harus tebus kembali kejayaan yang sepatutnya aku dah genggam beberapa bulan yang lalu.

korang yang membaca ni pulak, bagaimana? peluang tu masih ada. terus terang aku nyatakan, PELUANG NI BETULBETUL TAK RUGI UNTUK KORANG AMIK TAHU . Amik tau je dah cukup. Memang tiap perniagaan ada modalnya. tak mengapa. tolak ketepi dulu. aku dulu mana pernah fikir berapa kena bayar. aku tengok potensi dia je dulu.

last but not least, jujur aku katakan. aku tak reti nak menipu. tak reti nak main ayat. aku tulis based on pengalaman dan sekali untuk sharing kat korang benda yang baik. terpulang la korang nak bersangka sangka ke, bukan aku rugi satu sen pun. 

kepada yang tengah mengalami masalah kewangan tu, yang tak suka hutang, dan dah terbuka hati sikit2 untuk tahu pasal projek ni, bolehlah wassep. yang penting, cuba untuk bersangka baik. zaman sekarang susah nak jumpa orang yang mudah untuk berlapang dada. :p

Aku percaya. Projek Mykad Smart Shopper ni ada potensi untuk memajukan umat Islam kat Malaysia dari segi perniagaan. Inshaa Allah. Hari ni, kita hanya mampu tengok post2 kat fb pasal saudara semuslim yang sedang menderita kat luar sana. tak mampu nak angkat senjata malah duit pun berapa byk je boleh sumbang? sekarang la masanya. Nak tengok atau nak turut serta dalam perjuangan ni? terpulang. :)



aku hanya harapkan orang lain tak ulangi kesilapan aku yang suka bertangguh.

sekian. 
#DuaMingguLagiNakRamadhan :D

rakan pemasaran sekarang dah cecah 8,000. untuk pengetahuan.

No comments: