Friday, December 30, 2011

cinta Nabi Yusuf a.s. dengan Zulaikha (part two) c:


Mood aku datang sudah! Okey, inilah masenye aku nk sambung part one yang terbengkalai selama sehari lamanya. Ahaks. Huhu. Ni pun demi kawan2 yang nk masok plkn nnt. So, nak habiskan awal2 lah so dat derang boley bace. :D

Ok, it’s tym to sambung! Bismillahi awwalun akhirun.

Maka pada masa itu Nabi Yusuf a.s. berada di dlm penjara. Ada dua org pemuda dlm pnjara tu. Derang la org2 fes yang tnya kat Nabi Yusuf pasal mimpi. Dan disebabkan derang ni la, raja dapat tw pasal kelebihan Nabi Yusuf. Lepas Nabi Yusuf berjaya tafsirkan mimpi raja, so raja tu pun offer dia jawatan tertinggi di mesir. Apa yang diminta Nabi Yusuf? Dia nak jadi bendahara negara sbb dia taw yg dia bole pikul tugas tu. And lambat laun, Nabi Yaakub dapat taw gak pasal Nabi Yusuf, derang sekeluarga pon bersatu kembali. Alhamdulillah.

Zulaikha dah bertaubat. Dia yang dulunya smbah berhala dah buang smua patung yang ada dlm rumahnya, dia jadi seorg ahli ibadah yg kuat dan taat kepada Allah Taala. Alhamdulillah jugak. Sungguh hebat kekuasaan Allah.

TAPI, cinta Zulaikha ni kat Nabi Yusuf tak pernah lupus! Dia tetap setia n sentiasa berdoa kepada Allah. Disebabkan Nabi Yusuf la, Zulaikha dapat merasai cinta yang lebih hebad di dunia ini, iaitu cinta kepada Yang Maha Esa. Setiap malam jumaat, dia akan meluah kepada Sang Pencipta tentang perasaannya kepada Nabi Yusuf sampai malaikat yang sentiasa memerhatinya, kasihan melihat keadaan Zulaikha yang cume bertepuk sebelah tangan. Akhirnya mereka berdoa kpd Allah agar disatukan Zulaikha dengan Yusuf a.s.
Nak tau cmne doa zulaikha?bunyinya cmni..

Wahai Allahku,kini tiada lg harta kdudukan dan kecantikn yg kumiliki. Diriku hanya sebatang kara tua, hina, dan papa. Engkau uji diriku dengan cinta kpd Yusuf a.s. Wahai Allahku! Aku sungguh sgt terseksa di daerah kerinduan x bertepi, aku x kuasa mnahan cintaku kpd Yusuf a.s. maka sambungkan cintaku kepadanya. jikalau engkau tidak berkenan mewadahi cintaku di hati Yusuf a.s, maka ambillah cintaku di hati Yusuf a.s, agar aku muarakan segenap cintaku hnya kpdMu semata.”
Alangkah sayunya doanya..



Suatu hari, Yusuf a.s tgh melintas depan rumah zulaikha. Zulaikha terlihat pujaan hatinya tuw. Yusuf a.s. mendekatinya,maka bermula la dialog antara dua insan trpuji ni..

Zulaikha : (bercakap dgn nada perlahan) wahai suci Allah. Tuhan yg merubah nasib seorg abdi dgn kasih dan rahmatNya mjadi raja penguasa negeri.
Yusuf a.s : (terdengar lalu menegurnya) siapakah kamu wahai insan yang bersuara?
Zulaikha: aku adalah wanita yg merindukanmu dengan mengorbankan sgala emas permata dan sgala kemegahan duniawi. Aku adalah wanita yg mengemis cintamu, dgn mghias diriku semenawan mungkin dihadapanmu, nmun keindahan dan kcantikanku x mbuatknmu tgoda. Aku adalah wanita yg x pnah knyang makan, sjk jatuh cinta dgnmu. Aku adalah wanita yg x pnah tdur malam sjk kali prtama bertaut pndg dgnmu.
Yusuf a.s.: engkau pasti Zulaikha, benarkah?
Zulaikha: Tepat sekali wahai Yusuf a.s.
Yusuf a.s.: Mana harta kekayaanmu? Kecantikanmu?
Zulaikha: Semuanya terkubur oleh cintaku kpdmu wahai Yusuf a.s.
Yusuf a.s: Bagaimana keadaan cintamu?
Zulaikha: Rasa cintaku tetap sperti dulu, bahkan makin hari mkin btambah! 
Yusuf a.s.: Apa yang kau inginkan saat ini wahai Zulaikha?
Zulaikha a.s.: Aku menginginkan 3 hal. Kecantikan, harta dan jalinan pernikahan…
Yusuf a.s. sgt tkejut mndengar keinginan Zulaikha itu, lantas bergegas meninggalkn Zulaikha. Sedihnya… L

Allah Azza Wa Jalla turunkn malaikat Jibril kpd Yusuf a.s dgn membawa wahyu dripada-Nya.
Jibril : Wahai Yusuf a.s., kau melontarkan ptanyaan kpd Zulaikha apa yang kau inginkn saat ini. Akan tetapi kau tidak menjawabnya. Kau mengajukan pertanyaan kpdnya , namun setelah dia jawab, kau tidak memperhatikannya. Ketahuilah wahai Yusuf a.s.,sesungguhnya Allah akan menikahkan dirimu dgn Zulaikha. Allah sndiri yg melamarnya utkmu, para malaikat mnjadi saksimu, para dayang dan bujang syurga akan mjadi penyeri pernikahanmu.

Yusuf a.s.: Wahai Jibril, bukankah Zulaikha saat ini tidak cantik lagi? Dia tidak berharta dan tidak muda lagi?
Jibril : Zulaikha memang tidak brharta lagi, tidak cantik dan tidak muda. Akan tetapi Aku(Allah) memiliki Kekuatan, Keperkasaan, Kehendak dan Kudrat. Dan jika Aku menghendaki sesuatu jadi maka jadilah ia!

Allah s.w.t. kmudian menganugrahkan kpd Zulaikha kecantikan. Dia nmpak muda mcm gadis 17 tahun, pastu lebih lawa dari mase dia jd isteri menteri mesir. Allah juga melahirkn kpd Yusuf rasa cinta dan kasih syg kpd Zulaikha. MasyaAllah….

Lepas derang bernikah, Yusuf pulak yg tergila-gilakn Zulaikha. Dia ni slalu nk mereguk ‘syurga dunia’ stiap kali tengok wajah Zulaikha. Stiap kali nk ‘bgurau’ ngn istri dia tu, mse tu la istrinya khusyuk mdirikn solat. Yusuf a.s. x tahan sbb tggu lame2. istri dia ni asyik nk solat je.. so lepas je Zulaikha habes solat,,

Yusuf a.s.: Wahai Zulaikha, bukn ke kau yang dulu mengoyak bjuku krana ingin melempiaskan hasratmu kpdaku?
Zulaikha: Dulu aku memang ghairah sampai merobek bjumu. Kerana pada masa itu aku belum memuarakan cintaku kpd Sang Maha Kasih. Kini aku mengutamakn cintaku hanya kpd-Nya. Ketahuilah wahai suamiku, aku tidak sprti dulu lagi. Aku telah beriman dan berislam. Hatiku hanyalah utk Allah.

Yusuf a.s. sgt merayu dan tak habes2 mengemis cinta kpd isterinya. Memang kalah nafsunya dari nafsu Zulaikha mse mggodanya dulu. Yusuf mintak skali lg kpd istrinya, tp istrinya  berdiri untuk mlanjutkan solat. Yusuf berusaha mndptkan Zulaikha smpai bju Zulaikha trkoyak.

Jibril melihat kjadian itu maka turunlah ia mengatakan kpd Yusuf a.s. : Wahai Yusuf. Baju dengan baju. Kepedihan Zulaikha terbalas dgn kepedihanmu! Maha Suci Allah, Tuhan pengubah situasi. Baju dengan Baju.




Camtu la kisah cintanya. Romantik x? aiseh.huhu.Tp memang adil la jd cmtu. Bgusnya kalau dpt jd mcm Zulaikha. Kalau dulunya dia nakkan sgt kasih seorg lelaki tampan, skrg dia nakkn pula kasih Allah s.w.t. smpai impian dia dulu, dia x kesah da psl tu. Derang berdua ni nikah, mse tu umur Yusuf a.s. kira-kira 70 tahun, tp msti la msih hensem kan. Hehe. Kn umat dlu umonye smpai beratus tahun. Yg dialog2 tu aku copy teros dari buku. Paham2 jela ayatnye… yg pastinya, aku amat terharu mbaca kisah ni! Huhu. Ok. The end. :3
Alhamdulillah. Habis jugak. Moga kisah ni diambil utk djadikan teladan bagi para muslimah di luar sana. C:

No comments: